Pod označením spam sa skrýva hromadne rozosielaná nevyžiadaná pošta. Najčastejšie sa šíri prostredníctvom emailov, ale aj cez SMS a MMS správy v mobiloch, na četoch alebo v online diskusiách. Veľkú časť spamu tvoria reklamné správy, výhodné ponuky nákupov, ponuky na účasť v súťažiach a lotériách, ako aj ponuky erotických telefonických liniek a pornografických stránok, zázračných liekov a liečebných postupov, nelegálneho softvéru a pod. Ochrana pred spamom: ochrana osobných a kontaktných údajov, zamaskovanie emailovej adresy, ochrana počítača, nahlasovanie spamu, ochrana pred zasielaním reklamných správ.
V angličtine
existujú dva spisovnejšie výrazy pre spam vo forme elektronickej pošty:
- Unsolicited Bulk Email (UBE)
- nevyžiadaná masová pošta.
- Unsolicited Commercial Email
(UCE) - nevyžiadaná komerčná pošta.
E-mailové adresy,
ktoré sú cieľom pre spamming, sa získavajú z rôznych zdrojov. Medzi tradičné
patria internetové fóra a chaty. Ďalším zdrojom adries sú formulárové
registrácie rôznych služieb, kde zákazník musí poskytnúť osobné údaje vrátane
e-mailovej adresy. Používajú sa aj programy na filtrovanie diskusných fór,
ktoré dokážu e-mailové adresy vyfiltrovať.
Nevyžiadanú
elektronickú poštu môžeme rozdeliť do troch kategórií:
- spam reklamný – patria sem všetky
nevyžiadané ponuky tovarov a služieb,
- spam priateľský – pošta zasielaná s
dobrým úmyslom (nadácie, žartíky), ale taktiež spadá do kategórie spamu,
- spam so zlým úmyslom – spam s cieľom
poškodiť, patria sem napríklad maily s počítačovými vírusmi, maily
podvodné (s cieľom získať osobné údaje),
- spam poplašný (hoax) - je poplašná správa
posielaná e-mailom, ktorá na svoje šírenie využíva ľudskú dôverčivosť.
Najväčšie škody
spôsobené spamom:
- obťažovanie používateľov
elektronickej pošty,
- spotrebováva prácu a čas
používateľov,
- môže dôjsť k zmazaniu
korektnej správy,
- zvýšenie zaťažovania
sieťových liniek – kolaps systému,
- škody spôsobené zneužitím prostriedkov tretích osôb.
-
Žádné komentáře:
Okomentovat